UX&Accessiblity i SEO – duet doskonały w e-commerce

Połączenie pozycjonowania stron internetowych z działaniami mającymi na celu poprawę doświadczeń użytkownika podczas zakupów to klucz do sukcesu w branży e-commerce. Dzięki jednoczesnej implementacji przemyślanej strategii SEO i rozwiązań poprawiających intuicyjność i funkcjonalność strony, nasz sklep internetowy będzie dostępny zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników. Zobacz, jak zaprojektować pozytywne doświadczenia oraz wypromować sklep w wyszukiwarce na frazy związane z profilem oferowanego asortymentu.

Daj się odnaleźć!

Aby internauta mógł się zachwycić oferowanymi towarami w naszym sklepie internetowym, najpierw musi nad odnaleźć w sieci. Najczęściej poszukiwania zaczyna w wyszukiwarce. Internetowi przedsiębiorcy powszechnie wskazują, że średnio ponad połowa ruchu na ich stronach pochodzi z wyszukiwarki, dlatego dobra widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania na frazy związane z asortymentem to najskuteczniejszy sposób na regularny dopływ nowych klientów i ustabilizowanie przychodów. Dobra ekspozycja sklepu w wyszukiwarce (TOP5) to także skuteczny sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki w Internecie. Klienci chętniej wybierają marki, które znają i darzą zaufaniem

W pozycjonowaniu sklepów internetowych dwa czynniki odgrywają ogromną rolę: wartościowe treści i UX&Accessibility. To na ich podstawie Google głównie ocenia jakość strony. Ciekawy content i przyjazny użytkownikowi projekt sklepu to szansa na wysokie miejsce w rankingu wyszukiwania. Jednak wartościowe treści w e-commerce mają służyć nie tylko przekonaniu wyszukiwarki, ale także użytkownika do zakupu. Wartościowe treści mają nie tylko zachęcić do kliknięcia linku naszego sklepu w wynikach wyszukiwania (tytuł i opis strony), ale także wyeliminować deficyt informacyjny wynikający ze specyfiki zakupów online i ostatecznie przekonać do zakończenia transakcji (opisy kategorii i produktów).

UX&Accessibility – komfort zakupów

Jednak wartościowe treści to dzisiaj za mało, aby przekonać zarówno wyszukiwarkę, jak i użytkowników. Na nic zdadzą się ciekawe i unikalne treści, jeśli sklep będzie niefunkcjonalny, a jego obsługa dla klientów, szczególnie tych dotkniętych różnymi niepełnosprawnościami będzie utrapieniem. Chyba każdy przynajmniej raz zetknął się z sytuacją, kiedy przy pomocy wyszukiwarki obecnej na stronie sklepu nie można było znaleźć wymarzonego produktu, a jeśli już to się udawało, to ścieżka zakupowa była tak niejasna i zawiła, że tylko najwytrwalsi dochodzili do kasy, większość osób porzucała koszyk jeszcze w trakcie zakupów. Użyteczność i dostępność to elementy, o których trzeba pamiętać już w fazie projektowania sklepu (zobacz jak zbudować zyskowny sklep internetowy: https://estrategie.pl/kurs-jak-zaczac-ecommerce/.

Zakupy to zabawa, dlatego mają kojarzyć się z przyjemnymi i radosnymi chwilami. Jeśli uda nam się zapewnić klientom pozytywne doświadczenia podczas zakupów, to będziemy mogli liczyć na wysoki wskaźnik konwersji sprzedażowych. To znaczy, że proporcjonalnie duża liczba użytkowników odwiedzających stronę zostanie płacącymi klientami. Pozytywne wrażenia będą kształtowały takie elementy jak: intuicyjna obsługa, prywatność, bezpieczeństwo i wydajność strony. Klienci nie chcą się zastanawiać w czasie przeglądania strony, oczekują zapewnienia ochrony danych osobowych i pełnego bezpieczeństwa podczas wykonywania płatności za zakupy. Nie bez znaczenia dla komfortu klienta jest także wydajność strony, która stała się osobnym czynnikiem rankingowym Google.

Core Web Vitals

Użyteczność i dostępność strony od niedawna pełnią także służebną rolę wobec SEO. Bez rozwiązań zapewniających pozytywne doświadczenia klientom trudno aktualnie wspiąć się na szczyt rankingu wyszukiwania. Core Web Vitals to nowy czynnik rankingowy, składający się ze wskaźników związanych z szybkością, responsywnością i stabilnością wizualną. Mają być one niedługo brane pod uwagę równolegle do innych czynników (wartościowe treści, mobile friendly czy profil linków zwrotnych) przy ocenie jakości strony. Google zdało sobie sprawę (zapewne wiedziało o tym dawno, ale dopiero teraz przyszedł czas na wdrożenie tego rozwiązania), że jakość doświadczeń klienta nie zależy tylko od treści, ale także od wydajności strony.

Wskaźniki Core Web Vitals, które w praktyce zaczną funkcjonować od maja 2021 roku, dotyczą doświadczeń użytkownika:

  1. LCP - Largest Contentful Paint (wydajność ładowania strony, czas potrzebny do załadowania największego elementu witryny. Może to być: grafika, video lub tekst. Optymalny czas to 2,5 sekundy od pierwszego wczytywania strony).
  2. FID - First Input Delay (czas umożliwiający interakcję z witryną, czas pomiędzy rozpoczęciem ładowania, a możliwością odpowiedzi przeglądarki na interakcję jak np. kliknięcie przycisku CTA. Wskaźnik ten powinien oscylować poniżej 100 milisekund).
  3. CLS – Cumulative Layout Shift (stabilność wizualna związana z nieoczekiwaniem przesunięciem strony, np. poprzez pojawienie się dodatkowego elementu w postaci reklamy czy doładowanego elementu).

Podsumowanie

Internetowi przedsiębiorcy, którzy myślą o wysokim poziomie sprzedaży, muszą swoim klientom zapewnić nie tylko wysokiej jakości rzeczy w atrakcyjnych cenach (to za mało!), ale także pozytywne doświadczenia podczas zakupów. W dobie ogromnej konkurencji, gdzie asortyment w wielu sklepach jest bardzo podobny (zbliżona jakość i porównywalne ceny), decydującym czynnikiem w kontekście sprzedaży będzie nie tylko design sklepu, ale także jego użyteczność. Analogicznie jak do świata rzeczywistego, wchodzimy i wracamy do internetowych sklepów, które są atrakcyjne wizualnie, komfortowo i funkcjonalnie urządzone oraz oferują profesjonalną obsługę (merytoryczną i subtelną).

 

Kategorie: Marketing Internetowy,

Autor

Marketing Biznesowy - Wszystko o marketingu internetowym

Zajmujemy się szeroko rozumianym marketingiem internetowym. Jeżeli masz jakiś ciekawy temat, który uważasz że powinniśmy poruszyć, to śmiało pisz, a my postaramy się zaspokoić Twoją wiedzę!